top of page

קומוניזם במיטבו: סין מובילה את כלכלת השיתוף העולמית

כלכלה שיתופית אינו תחום שצמח בסין אך בשנה האחרונה נראה כי סין הפכה להיות מובילת החדשנות והיוזמה העולמית בתעשייה.

נראה כי תחילתו של התהליך הוא ברכישת הפעילות של חברת אובר באוגוסט 2016 על ידי המתחרה המקומית הסינית דידי אשר ניצחה בקרב העיקש על נתח השוק ובכך ביססה את שליטתה המוחלטת במדינה.

ייתכן ועניין זה סימן את הדרך ליזמים סיניים נוספים והללו החלו לפנות לתחום הכלכלה השיתופית אשר מקבלת עידוד רב מענקיות טכנולוגיה כמו עליבאבא ו טן-סנט שבמקביל מנהלות ביניהן מאבקים מאחורי הקלעים באמצעות השקעה בחברות מתחרות בתחום - הדוגמה הבולטת ביותר למאבק המתחולל בין שתי ענקיות הטכנולוגיה הוא בתחום האופניים השיתופיים.

לכל מי שאי פעם ביקר בבייג'ינג בשנים האחרונות ודאי היה קשה לפספס את כמות רוכבי האופניים ברחובות. האופניים הם כלי תחבורה מסורתי במדינה ומתאים מאוד למבנה השטוח והצפוף של ערי סין בנוסף לעלותו הנמוכה יחסית. עקב עובדה זו ובנוסף עקב העניין כי לא ניתן להגיע לכל מקום בנוחות ביעילות רק באמצעות תחבורה ציבורית, קמו חברות רבות אשר נכנסו לוואקום שנוצר והחלו להציע שירותי אופניים ללא תחנות עגינה בכך לפתור את בעיית "המייל האחרון" – מקטע הדרך ליעד הסופי אשר לרוב אין אליו תחבורה נגישה. המשמעות היא שכעת ניתן לקחת אופניים ממש מתחת לבית, לרכב איתם לתחנת הרכבת, להניח את האופניים מחוץ לתחנה ומשם לעלות על הרכבת התחתית. בתחנה הסופית ניתן לקחת זוג נוסף ומשם להמשיך ליעד המתכונן ולהשאיר את האופניים שם. הדבר נוח למדי וכעת אין כל צורך לחבר את האופניים לשום מקום שכן לכל אופניים יש מנעול על הגלגל האחורי, אותו ניתן לשחרר באמצעות קוד המתקבל דרך אפליקציה ייעודית.

אופו היא אחת ממובילות התעשייה בסין ורק בשנה האחרונה גייסה סכום של למעלה מ 700 מיליון דולר וכעת שוויה מוערך ביותר ממיליארד דולר.

אופו החלה לפעול במקומות נוספים בעולם כמו אנגליה, ארה"ב, סינגפור ואף החלה את דרכה בישראל.

מלבד תחום האופניים שכאמור הינו התחום המרכזי אשר מוביל את תעשיית השיתוף בסין הצטרפו לאחרונה מספר רב של מיזמים בתחומים נוספים.

כעת ניתן למצוא בסין שורה של שירותים כמו למשל חדרי כושר להשכרה לפי שעה, מיזם מטריות להשכרה המבטל את הצורך לסחוב מטרייה לכל מקום אלא רק כאשר באמת מגיע גשם. מיזם הטענת טלפונים ניידים ע"י שכירת מטען נייד הפועל לפי שעה. אפילו ישנה חברה אשר החלה להציב מכונות להשכרת כדורי סל במגרשים עירוניים ובכך לאפשר לאנשים לשחק ללא הצורך בקניית כדור או בסרבול הכרוך בלסחוב אותו עד למגרש וממנו.

מטרייה של חברת מוליסאן – פשוט לסרוק את הקוד ולשחרר את המנעול.

רעיון נוסף הוא הצבת כסאות מתקפלים בתחנות אוטובוס. בסין רוב תחנות האוטובוס הינם רק שלט המודיע על קווי אוטובוס העוברים במקום ולכן הצבת כסאות להשכרה עשוי להיות עסק כדאי.הכיסאות מחוברים למדרכה וניתנים לשחרור לאחר סריקת קוד ותשלום באמצעות הטלפון הנייד.

נשאלת השאלה, האם לא מדובר רק בבועה וכל הרעיונות והחברות האלו עתידים להיעלם באותה המהירות שתפסו תאוצה.

על פי דוח רשמי של המרכז למידע ואינטרנט של ממשלת סין, שוויה של כלכלת השיתוף בסין רק בשנה החולפת הינו כ 3.45 טריליון יואן שהם כ 510 מיליארד דולר והערכות הם כי הצמיחה בתחום צפויה להיות כ 10% עד 2020. התל"ג הסיני בשנת 2106 היה 74.41 טריליון יואן והוא עתיד לגדול ב 6%-7% נוספים בשנים הבאות.

למרות האמור לעיל, ייתכן בהחלט שחברות אשר לא ידעו לנצל את ההצלחה של התהליך המתחולל כעת, אכן יפסיקו להתקיים, אך לעניות דעתי חברות אשר נותנות מענה ממשי לצורך קיים ומוחשי ובנוסף ידעו כיצד להתמודד עם האתגריים הטכנולוגיים צפויים להיות חלק מהנוף לעוד הרבה זמן ולהשפיע על הדרך שבה כולנו צורכים מוצרים בעתיד.


bottom of page